Tar ferie i bunnen

AURSMOEN: Bunnlaget Aurskog-Finstadbru SK matchet tabelltoer Leirsund i torsdagens 4. divisjonsoppgjør og hadde fortjent poeng, men måtte gi tapt. 

Gjestene scoret på corner fem minutter før ordinær tid var over, noe som også ble kampens eneste scoring: 0-1. 

Hjemvendte Torjus Jacklin-Tingsrud hadde muligheten til å utligne på overtid, men AFSK-angriperen fikk ikke avsluttet skikkelig. 

Etter 12 kamper har AFSK hentet seks poeng, noe som gir nestsiste plass på tabellen – foran Sørumsand IF.

Imponerende seiersrekke

FETSUND: Til tross for et redusert lag, klarte Fet å vinne 1-0 hjemme mot Strømmen 2 torsdag etter scoring av Fares Yanes. 

Dermed avsluttet blåtrøyene vårsesongen med seks strake seire og 32-9 i målforskjell på disse kampene. 

Det gir nyopprykkede Fet en imponerende fjerdeplass i 4. divisjon når laget går inn i sommerferien. 

Birk Wangen Frøyse debuterte på a-laget fra start i vårsesongens siste kamp, mens Sigurd Setsaas Romstad fikk sin a-lagsdebut da han ble byttet inn mot slutten.

Ny trener på plass

SØRUMSAND: Sørumsand IF har fått på plass en ny hovedtrener. Det melder klubben på sin nettside. 

Det er Arman Nazari (35) fra Lørenfallet som har overtatt hovedansvaret for laget som ligger på bunnen av 4. divisjon.

I mai ga Per-Einar Gjelsvik seg som hovedtrener, samtidig som det ble klart at 59-åringen fortsetter som sportslig leder i SIF. 

Eirik Kosi Nervold overtok midlertidig som spillende trener, før klubben nå har landet en løsning.

«For Sørumsand IF er det ekstra gledelig å få tilbake en person som allerede kjenner klubben, menneskene og kulturen godt. Vi er svært fornøyde med å få Arman på plass og ser frem til samarbeidet i tiden som kommer», skriver klubben.

Nazari har spilt for SIF tidligere, men også vært innom klubber som Lillehammer, Brumunddal, Skedsmo og sist Bøler i Oslo.

Snuste på ny NM-medalje

HOVE: Signe Konstanse Krogstad-Hansen snuste på en ny pallplass under NM i triatlon lørdag.

21-åringen fra AHF løp inn til en fjerdeplass på langdistanse, som er den olympiske distansen i triatlon (1500 m svømming, 40 km sykling og 10 km løping). 

En feil fra arrangøren gjorde at hun først ble utropt til bronsemedaljevinner.

– Det var litt surt med en gang, men nå retter vi blikket framover. Fjerdeplassen kom etter hennes klart beste triatlon så langt. Avstanden til de foran henne har krympet betydelig, noe som viser at utviklingen hennes går i riktig retning, sier trener Ben Terje Moen.

For en uke siden tok Signe Konstanse sin første NM-medalje, i akvatlon, 2000 meter svømming og 10 km løp.

Tok sølv i Viken II

RÅDE: Åse Marit Myrvang fra Høland/Bjørkelangen skytterlag tok sølvmedaljen under årets Viken II i baneskyting. 

Hun stoppet på 346 poeng. Det var poenget dårligere enn årets mester, Jenny Tovseth Kampen Vatne fra Nordstrand. På femte- og sjetteplass ble det også lokale skyttere gjennom Thomas Bråthen og Øyvind Solbrekken Flatla fra henholdsvis Høland/Bjørkelangen og Blaker. 

I rekrutt-juniorklassene ble Sofus Lund, Høland/Bjørkelangen mester i rekruttklassen, mens Celine B. Fuglerud, Blaker tok tittelen blant juniorene. Kristian Leret Haugan, 

Blaker kom også på seierspallen da han ble andremann i eldre junior. 

Blakerduoen Kåre Strøm og Erik Jødahl ble nummer to og tre i veteran, mens klubbkamerat Lars Jødahl gikk til topps i klasse for våpen med kikkertsikte. 

I lagskytingen slo Blaker Høland/Bjørkelangen på innertreff, mens Oslo Østre tok bronse.

Uavgjort for Søndre

HEMNES: Søndre Høland spilte 3-3 mot Skedsmo 2 på Bråtevangen tirsdag. 

Gjestene ledet tre ganger, men scoringer fra Jørgen Bunæs, Jens Eivind Bergsjø og Jesper Sundby (straffe) bidro til et poeng til hjemmelaget.

Etter ni seriekamper ligger Søndre Høland midt på tabellen med 14 poeng. Laget møter Borgen borte og Rælingen 2 hjemme før det er sommerferie.

BSF/HIUL 2 var også i aksjon tirsdag og tapte 1-5 mot Skjetten 2. Ali Al-Nashi var eneste målscorer for hjemmelaget på Bjørkelangen kunstgress. 

Også her gjenstår to kamper før sommerferien; først borte mot serieleder Bjerke, før hjemmekamp mot tabelljumbo Bøn. 

Tilbake i moderklubben

Etter en halv sesong i Bjørkelangen/Høland kommer Torjus Jacklin-Tingsrud tilbake til Aurskog-Finstadbru SK .

Den målfarlige spissen vil trolig være klar for spill allerede på torsdag, da AFSK tar i mot Leirsund til siste kamp før ferien.

2008-modellen debuterte på a-laget som 14-åring i juni 2023, noe som gjør ham til tidenes yngste a-lagsspiller for klubben. Jacklin-Tingsrud står med 31 seriekamper og ni mål for AFSK

Jacklin-Tingsrud fikk ti kamper, én fra start, for Bjørkelangen i 3. divisjon etter overgangen i vinter.

Dramatisk lokaloppgjør

SØRUMSAND: Sørumsand var nær ved å ta årets første seier mot Fet, men måtte gi tapt til slutt. 3-4 endte lørdagens lokaloppgjør. 

Eirik Kosi Nervold ha rødtrøyene ledelsen, før Dennis Uggerud utlignet. Så startet dramatikken for alvor. Først fikk Saaed Rahim to gule kort og deretter rødt etter en halvtimes spill, før Mohammed Eldirawi ga SIF ledelsen før pause. 

Selv med en mann mindre økte Nervold ledelsen ytterligere etter snaue timen. Eldirawi fikk sitt andre gule kort med 20 minutter igjen på kampuret og med 11 mot 9 spillere snudde Fet kampen. 

Først redusering ved Strahinja Latkovic, så utligning med William Hovde før Eirik Bratbakken satte inn 3-4 til stor jubel i Fet-leiren. 

SIF møter Ull/Kisa 2 og FUVO i de to neste kampene, før det blir sommerferie. Fet har igjen Strømmen 2, Fjellhamar og Raumnes & Årnes før ferien starter.

Tap nummer sju for AFSK

FJELLHAMAR: Torsdag fikk Aurskog-Finstadbru SK gladmeldingen om at laget skal møte Lillestrøm SK i 1. runde i fotball-NM.

Samme kveld var det et nytt oppgjør mot Fjellhamar, laget AFSK slo 2-0 søndag i play-off-kampen til fotball-NM. 

Fjellhamar fikk revansje for søndagens tap og vant 3-2. 

Vertene ledet 2-0 til pause, før ungguttene Julian Årfoss og Joel Aas sørget for 2-2 – men hjemmelaget avgjorde med kampens siste scoring. 

Dermed var AFSK sitt sjuende tap et faktum. AFSK ligger fortsatt nest sist i 4. divisjon med seks poeng på 11 kamper.

Torsdag 18. juni venter Leirsund på Aursmoen kunstgress, før laget tar sommerferie.

Bjørkelangen-firma samlet motocrosstalenter fra hele Norden

MAGNOR: YRC AS fra Bjørkelangen sammen med Yamaha Motor Nordic sto bak å

Over 100 unge motocross-førere fra hele Norden deltok på campen, som har blitt en viktig møteplass for unge førere som ønsker å satse.

Bak arrangementet står tidligere toppfører Kjetil Gundersen fra Bjørkelangen, som gjennom YRC AS arrangerte samlingen i samarbeid med Yamaha Motor Nordic. 

Gundersen var også hovedtrener under campen.

– Det er veldig inspirerende å kunne samle så mange unge førere til to dager med trening, læring og motocrossglede. Vi ser at interessen vokser for hvert år, og det er ekstra moro at førere fra både Finland og Baltikum nå kommer til campen, sier Gundersen.

Årets samling hadde deltakere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum. Campen gir unge førere muligheten til å utvikle ferdighetene sine sammen med erfarne trenere og internasjonale toppførere.

Med på trenerteamet var også den svenske motocross-mesteren Anton Gole og den danske treneren Kenneth Kaalund.

 Deltakerne fikk i tillegg møte de internasjonale profilene Isak Gifting fra JK Racing og Kārlis Reisulis fra Yamaha Factory Racing MX2 Team.

Fra Aurskog-Høland deltok blant andre Tiril Ottesen og Niklas Gundersen, som begge er aktive Yamaha-førere og gode ambassadører for sporten lokalt.

– Å få trene sammen med profesjonelle førere og møte forbilder fra internasjonalt motocross betyr veldig mye for oss unge førere, sier Tiril Ottesen.

Morten Brondbjerg i Yamaha Motor Nordic mener campen har blitt en viktig arena for utvikling av unge førere i Norden.

– Med over 100 deltakere og økende interesse fra flere land ser vi at BLU CRU vokser kraftig i Norden. Samtidig handler dette om mer enn bare trening – vi ønsker å bygge et miljø som inspirerer og utvikler neste generasjon motocrossførere, sier Brondbjerg.